Luotettaviksi kasvaneet
Vuonna 1945, toisen maailmansodan runtelemassa Euroopassa alkoi valtava jälleenrakentaminen. Brittien kuninkaallisissa ilmavoimissa palvellut Joseph Cyril Bamford (JCB) päätti kantaa kortensa kekoon ostamalla hitsauskoneen ja vuokraamalla autotallin. Miehellä oli idea.
Bamford mielestä traktorista voisi tehdä monipuolisemman työkoneen. Hän suunnitteli ja hitsasi, kunnes vajaa kolme vuotta myöhemmin esiteltiin Euroopan ensimmäinen teollisesti valmistettu traktoriin pultattava etukuormain, Major Loader. Etukuormain mullisti traktorien käyttömahdollisuudet, koska sitä voitiin käyttää nosto-, työntö-, kaato- ja puskutehtäviin.
Bamfordin innovatiivisuus ei suinkaan jäänyt tähän. Nyt, lähes 75 vuotta myöhemmin hänen perustamansa yritys on maailman suurin yksityisomisteinen maanrakennuskoneiden valmistaja.
”Älä koskaan ole tyytyväinen saavutuksiisi”, kerrotaan Bamfordin sanoneen.
Juha Niemelä, yksi Matekon perustajista ja nykyisin toimitusjohtajana toimiva mies aloitti uransa koneiden parissa 1970-1980-lukujen vaihteessa. Mies palkattiin tuolloin kotimaisen traktorivalmistajan työkonebrändin Valtra Oy:n huoltopäälliköksi ja siitä tie eteni myynnin ja markkinoinnin tehtäviin.
80-luvun lopulla mies kutsuttiin Valmetin traktoritehtaan toimitusjohtajaksi Tansaniaan, Afrikkaan, jossa vierähtikin kolmisen vuotta.
Niemelä palasi Afrikan pestistään laman hiivuttamaan Suomeen, jossa traktoritehdas saneerasi henkilöstöään voimakkaasti. Kotimaan kauppa oli tyssännyt täysin, joten myyntiä tuli etsiä rajojemme ulkopuolelta. Kielitaitoinen, maailmaa nähnyt Niemelä oli mies paikallaan ja Valtra Oy:n Pohjoismaiden markkinointi lankesi hänelle kuin luonnostaan. Kauppa Suomessa ei syvässä lamassa käynyt ja Valtra merkkiset kaivurikuormaajat myytiin muihin Pohjoismaihin.
Kun traktorit kävivät kaupaksi ja Valmetin traktoritehdas innostui itä-Euroopan hiljakkoin vapautuneista markkinoista, Niemelä haluttiin valjastaa tähän tehtävään, olihan miehellä vankka kokemus erilaisista toimintakulttuureista.
Niemelän mielessä oli kuitenkin jo tovin pyörinyt ajatus yrittäjyydestä. Toiminnasta, jossa saisi olla oman onnensa seppä ja tehdä asioita omalla tavallaan. Niinpä hän perusti yrityksen, joka konsultoi konekaupan alalla toimivia yrityksiä ja yksi niistä oli silloinen JCB:n maahantuoja. Traktoritehtaan työpaikka sai jäädä, eikä Niemelää nähty itäisen Euroopan valloittajana.
JCB vakuutti
Niemelä kehitti JCB:n maahantuojan jälleenmyyjäverkostoa, sekä osallistui kokonaisuuden hallinnan kehittämiseen. – Ihastuin JCB:n tuotteisiin ja tehtaan toimintatapoihin, Niemelä tunnustaa. – Brittiläinen yrityskulttuuri oli lähellä omaa ajatusmaailmaani. Se oli hyvin rehellistä, vastuullista ja asiakaskeskeistä. Ja mikä tärkeintä, Niemelä toteaa, heidän koneensa olivat kerrassaan mainioita.
Niemelälle tuttu mies Penttisen Martti oli perustanut Jyväskylään konehuoltoyrityksen vuonna 1992. Yritys oli nimetty Matekohuolto Oy:ksi. Vuotta myöhemmin Jouko Heinonmäki ja Juha Niemelä ehdottivat Martille, josko he ostaisivat huoltoliikkeestä osuudet ja ryhtyisivät yhdessä harjoittamaan myös konekauppaa. Osakekaupat tehtiin, yhtiön nimi muutettiin Mateko Oy:ksi ja kolmikko möi ensimmäiset Hymas 9000 traktorikaivurit. Hymas kaivurit ostetiin yksinoikeudella Ruotsissa toimineelta yhtiöltä joka oli hankkinut tuotteiden valmistusoikeudet Valmetin luovuttua maanrakennuskonevalmistuksesta. Kauppaa väännettiin niin maanrakennus- kuin maatalouskoneiden parissa. Maatalouskoneiden parissa Mateko toimi Deutz-Fahr ja Belarus tuotemerkkien maahantuojana.
Niemelän kontakti JCB:n maahantuojaan avitti yrityksen uusien maanrakennuskoneiden markkinoille. Jälleenmyyntisopimus allekirjoitettiin heidän kanssaan 1993 ja siitä alkoi Matekon ja englantilaismerkin yhteistyö. JCB:n silloinen maahantuoja ei kokenut maanrakennusalaa omakseen ja 1996 solmitulla liiketoimintakaupalla merkin maahantuonti siirtyi Matekolle. – JCB:n johdolla on ollut alusta saakka vahva usko toimintaamme kohtaan ja meille taas sitoutuminen yhteen konemerkkiin on ollut itsestäänselvyys, Niemelä kertoo.
– Kun tehtaan tuoteskaala on tarpeeksi laaja, tuotteet ovat omien kategorioidensa parhaimmistoa ja tehtaan tukipalvelut ovat lähellä sekä aina saavutettavissa. Ei kannattanut enää rönsyillä monimerkkisyyteen, mies sanoo.
Maailma ja koneet muuttuvat
Matekon ja JCB:n sopimus koski tehtaan koko mallistoa. Vielä 90-luvulla traktorikaivurien menekki oli hurjaa ja pyöräkuormaimet menivät kuin kuumille kiville. Mateko ei ole koskaan tehnyt tappiollista tilikautta ja sen konemyynti on seurannut alan yleistä tasoa, niin hyvinä kuin huonompinakin aikoina.
Yrityksen omistussuhteet kokivat muutoksia vain pari vuotta perustamisensa jälkeen, Martin myytyä osuutensa Joukolle ja Juhalle. Pian Joukokin suuntasi muihin kuvioihin ja näin Juhasta tuli yrityksen pääomistaja. Yhtiöön tulivat osakkaiksi myös Harri Leppälä ja Petteri Sirva, jotka vastaavat edelleen Matekossa pääkaupunkiseudun ja Pohjois-Suomen myynnistä.
Jos aluksi traktorikaivurit olivat myydyin tuotesegmentti, on niiden tarina hiipunut maassamme mitättömäksi. – Tällä hetkellä myydyimpiä tuotteitamme ovat kaivukoneet ja pyöräkuormaimet, Niemelä kertoo. – Hyvää yleisessä muutoksessa on se, että kyseisten koneiden saroilla tuotteemme ovat aivan alansa huippuja, mies kehuu. JCB:n tuotekehitys ei koskaan lepää laakereillaan, vaan heidän innovatiivisuus periytyy itseltään Joseph Bamfordilta. JCB on ylpeä juuristaan ja haluaa olla edistyksellinen koneiden kehittäjä sekä valmistaja.
Talon näyttävä brändäys ja maailmanlaajuinen tunnettuus ovat omaa luokkaansa ja sen kaivukoneet ovat myydyimpien merkkien kärkitiloilla kaikkialla Euroopassa.
– JCB on aina panostanut koneiden käyttäjäystävällisyyteen sekä kestävyyteen, ihan kuin muutkin laatumerkit, Niemelä toteaa. – Sen menestyksen takana ovat myös näyttävä design ja huoliteltu viimeistely. Kun laatu ja ulkonäkö kulkevat käsi kädessä ja tehtaan varaosapalvelu toimii, on maailmanlaajuisen myyntiorganisaation helppo toimia, mies kehuu.
Vuokraus- toimintaan
Mateko Oy ryhtyi hyvin varhain myös koneiden vuokraajaksi. – Perustimme, lähinnä joidenkin asiakkaidemme toivomuksesta, CE Rental vuokraamon jo yli 20 vuotta sitten, Juha Niemelä kertoo. – Asiakkaamme eivät halunneet omistaa kaikkia koneitaan, vaan mieluimmin vuokrasivat niitä. Ymmärrän heitä vallan mainiosti, Niemelä huomauttaa. – Urakoitsijoilla on paljon erilaisia työkohteita, eikä jokaiseen kannata ostaa konetta.
CE Rental lähti harjoittamaan konevuokrausta myös yksityisille kuluttajille. Asiaan perehdyttiin huolellisesti ja siihen investoitiin erilaisten opastusvideoiden ja valintaoppaiden muodossa. Kiinasta löytyi edullinen ja kohtuullisen hyvä konemerkki Sunward, joita yritys toi maahan. Sunward oli ketterä ja helppokäyttöinen kaivukone ja tuohon aikaan hinnaltaan varsin kilpailukykyinen tuote. Vuokraus yksityishenkilöille oli turhan haastavaa. – Meistä jokainen voi vuokrata auton ja ajaa sillä kohteesta A kohteeseen B, Niemelä toteaa, mutta kaivuupuolella homma ei ollutkaan ihan niin yksinkertaista.
– Loimme hyvän konseptin ja meillä oli laaja maanlaajuinen kumppaniverkosto, jotka sekä möivät että vuokrasivat Sunwardeja. Niitä oli parhaillaan vuokrakalustossa pitkälti toistasataa ja myös myynti veti Suomessa erittäin hyvin. Toiminta osoittautui kuitenkin liian riskialttiiksi, joten luovuimme siitä ”vähin äänin”, mies naurahtaa.
– Nyt olemme CE Rentalin kanssa kokeilumme kokeilleet ja keskitymme sekä vuokraamaan, että myymään vain JCB:n tuotteita. Emme halua olla vain kauppiastalo joka myy sitä sun tätä, vaan keskitymme yhteen huipputuotteeseen ja ennen kaikkea asiakaskuntamme luotettavaan palvelemiseen kaikissa tilanteissa.
– Tuttavalliseksi muodostunut suhteemme JCB:n henkilöstöön edesauttaa yhteistyötämme ja he arvostavat sitoutumistamme merkkiin. Englantilaisethan ovat tunnetusti kohteliaita ja heidän yrityskulttuurinsa on hyvin samankaltaista kanssamme, Niemelä kehuu.
– ”Kaveria ei jätetä” – asenne kuvastaa yhteistyötämme, Juha Niemelä päättää.